2017. június 13., kedd

Enni jó!

A koreai emberek meglehetősen sokat esznek, csak nem látszik rajtuk. Épp, hogy kezd az ember magához térni egy egy étkezés után, ők már azon tanakodnak, hogy mit együnk következőre. Összeszedtem nektek egy pár pontban, ami nekem is nagyon tetszik.

Koreai konyha úgy általában
Nem is tudom, hogy mi fogott meg a koreai ételekben. Elsőre nem sok. A kimcsit és az algát büdösnek és rosszízűnek tartottam. A tengeri herkentyűktől a hideg rázott. A csípős ételeket azt hittem jól bírom, mindaddig, amíg igazi csípős koreai ételt nem ettem. És aztán idővel elkezdett változni az ízlésem. Nagyon fontos, hogy nyitottak legyünk. Próbáljunk meg minél többféle ételt kipróbálni.
A kimcsi olyan szerves részévé vált az étkezéseimnek, hogy azokkal az ételekkel is szívesen fogyasztottam, amelyekhez eredetileg még a koreaiak sem ették. Egyre nagyobb igényem lett az ottani ételek fogyasztására, nem csak a kiutazások alkalmával, de Magyarországon is. De mi is fogott meg igazán az ételeikben? A sokszínűség egy ilyen tényező volt. Még, ha a főfogás ugyanaz is néha, a mellékfogások és köretek változatosságával nagyon fel lehet dobni egy étkezést. Külön jó pont, hogy a kiegészítőket a szupermarketekben is meg lehet vásárolni, így ha az ember nem is tud nagyobb főzőcskézésbe kezdeni, ezek már készen állnak. A koreai ételekben az is jó, hogy egészségesek és nem telítik el az ember gyomrát. A mennyiséggel azért vigyázni kell. Mivel nem egy tányérból fogyasztjuk el a kiszedett falatokat, hanem folyamatosan csipegetünk, nehezebb kontrollálni, hogy mennyit eszik az ember.


Rágcsálnivalók
Mértéktelen fogyasztásuk persze nem ajánlott, de jó próbálgatni a különböző édességeket, chipseket. A szupermarketekben több soron keresztül lehet válogatni a finomságok között, még hogy a koreaiak nem szeretik az édességet... Nagy kedvencem a rákból készült chips és a Pepero. Praktikus, hogy a különböző kiszerelésekben értékesített csemegék külön-külön is be vannak csomagolva, így alkalmasak arra is, hogy a táskánkban hordjunk magunkkal pár darabot vészhelyzet esetére.



Ételrendelés
Annyira szuper, hogy ha rendelsz valamit, 20-30 percen belül megérkezik. A rendelt étel még mindig tűzforró, amikor kihozzák és az éttermek mindig küldenek valamit ajándékba, legyen az egy fél literes kóla, vagy egy pár szem mandu. A futároknál van lehetőség kártyás fizetésre is. Van náluk egy kártyalehúzó terminál. Legutóbb már azt láttam, hogy a futár srác egy kis eszközt csatlakoztatott a mobiljára, összeszinkronizálta és ahhoz érintve a kártyát lehetett fizetni, mint nálunk a Pay Pass-al. Még egy pozitívum, hogy akár éjszaka is lehet rendelni. Volt olyan, hogy a párom nővérével éjjel egy körül fejeztük be a bőröndöm bepakolását, akkor már aznap délután indultam haza. Sopánkodtam, hogy nem is rendeltünk nekem édes szószos csirkét (ez már egyfajta hagyomány az utolsó kint töltött estén), ki tudja, hogy mikor ehetek megint. Mondta, hogy sebaj, tudunk most is rendelni, hiszen éjjel is van kiszállítás. Így adódott, hogy mégis ettem még egy adagot a kedvenc csirkémből.


Specializálódott éttermek
Ezt úgy kell elképzelni, hogy nagyon sok olyan vendéglátó hely van, amely csak egy bizonyos étel elkészítésére szakosodik. Így biztosítják a magas minőséget és az árak sem szaladnak el annyira, hiszen kevesebb helyről kell hozzávalókat rendelni. Tehát, ha például bibimbapra vágyik az ember, elmegy egy bibimbap étterembe. A lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen.


Sütögetés az asztalnál, koreai BBQ
Azt hiszem bátran kijelenthetem, hogy ez az egyik legnépszerűbb és legjellemzőbb étkezési forma Koreában. Az emberek imádják a különböző húsokat és zöldségeket maguk elkészíteni. Persze az étterem személyzete fél szemmel mindig figyel és, ha segítségre van szükségünk, azonnal ott terem egy felszolgáló. Hátránya, hogy a ruhánk elég füstös lesz, hiába vannak ipari elszívók minden asztal felett. A banchanokat (köretek), már az étkezés megkezdése előtt kihozzák, így a hússütés közben már tudunk falatozni. Az én kedvenc sütögetős ételem a Galbi.


Írjátok meg, hogy nektek milyen tapasztalatotok van a koreai étkezési kultúrával!

Kérdéseitekkel forduljatok hozzám bátran a jangcsilla@gmail.com email címen!

Kövessetek Instagramon: @jangcsilla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése